31 august 2007

Er toner en form for sprog?

Lige siden den græske oldtid har man diskuteret, hvad musik egentlig er for noget. Er det blot lydstrukturer, der udfolder sig i tid? Eller er det en slags sprog, der udtrykker følelser – og som måske tilmed kan beskrive handlinger og holdninger?

I dagens Weekendavis fortæller professor, dr. phil. David Favrholt en aldeles spændende historie om tonernes sprog - fra middelalderens kirkemusik over romatikkens programmusik til moderne fænomenologi, forventningshorisonter og psykoide dannelser.
Læs hele artiklen her

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Interessant artikel. Jeg synes dét med de psykoide dannelser lyder rigtigt, selvom det ikke umiddelbart forklarer hvorfor vi finder behag i sådan noget som akkorder. En akkord gengiver jo ikke noget i naturen, så vidt jeg kan se...

mandag, 03 september, 2007  
Blogger Helle Juhl Lassen said...

Nej, måske ikke. Men på den anden side tænker jeg, at lyd består af "svingninger" i en eller anden forstand. Lyd bølger jo; dvs. den har en hastighed ligesom lyset og ER velsagtens en form for bevægelse, som findes i naturen. Hvordan vi oplever lyd, stykker den sammen og giver den mening, er vores egen sag, ikke lydens som sådan. Hvis du forstår, hvad jeg mener?

Jeg ved, det er nørdet. Men jeg kan seriøst spendere hele dage på at tænke over, hvad lyd er for noget. Fx for et menneske eller personligt for mig. Fedt at artiklen også fangede din interesse!

onsdag, 05 september, 2007  

Send en kommentar

<< Home