22 marts 2007

Bum Rush the Charts!



I dag sættes de alternative medier på prøve. Communities, blogs, podcastere, internetportaler og virale netværk over hele verden vil i dag vise de kommercielle medier og de store pladeselskaber, at de nye medier ikke må undervurderes.

Under det heftige (og lange) slogan ”On March 22nd, 2007 we are going to strike fear into the hearts of the music industry and make an independent music artist No. 1 on iTunes!” har bloggen Bum Rush the Charts taget kampen op mod de major labels og mediekoncerner, der i årevis har misforstået og undervurderet den effekt communities, blogs og podcasts kan have på opinionsdannelse og hype.



Som det lyder i videoen her, så er det slut med at lade de store pladeselskaber fortælle os hvad vi skal kunne lide og købe. Det er simpelthen ikke nødvendigt mere. Det skal de slemme mennesker hos de store kommercielle medier og de farlige pladeselskaber forstå, så bloggen Bum Rush the Charts tager sagen i egen hånd; netværket er sat i gang og buzzen kører på YouTube, MySpace og overalt i cyberspace, hvor uafhængigt musik værdsættes. Den 22. marts - altså i dag - skal det så vise sig, om de store ord og idealistiske armbevægelser har tyngde, når man forsøger at gøre nummeret Mine Again af det uafhængige band Black Lab til nummer 1 på iTunes single-chart.

Et spændende forsøg og en sympatisk idé. Desværre er det kun den amerikanske iTunes chart der er mål for balladen. Og desværre nummeret ikke særlig godt...