17 januar 2007

Claus Beck-Nielsen Memorial

Slå mig til helgen og døm mig til Gud /.../ Døm mig til helgen og søm mig til Gud
I går aftes havde jeg den surreelle fornøjelse at høre fænomenet 'Das Beckwerk' - live! Eller rettere: jeg så det skelletlignende efterladenskab af afdøde forfatter og aktionskunstner Claus Beck-Nielsen (1963-2001) synge og spille en række synderskærende sange fra sit nye album "The European Dream Scream". Albummet sætter en musikalsk prik over i'et i det demokrati, som Hr. Nielsen med hjælp fra henholdsvis Hr. Rasmussen og Hr. Altheimer har forsøgt at eksportere først til Irak og siden til Iran. Læs om d'herrers vanvittige bedrifter her
"The European Dream Scream" af Claus Beck-Nielsen Memorial er ikke kun et helhjertet, modigt og fuldstændig kompromisløst udspil. Det er også uden sammenligning det mest politisk sprængfarlige musikalske statement, jeg har hørt herhjemme i Danmark i årevis. Alene derfor fortjener det at blive hyldet med opmærksomhed her på bloggen: Giv det en lytter!
Jeg tog herud for at glemme dig and The Third World Threats / The Operation Iraqi Freedom Lessons Learned Process / The Axis of Evil and the fall of Twin Towers / Wolfowitz Westpoint and the bankable powers /The 5 billion dollar Millennium Challenge Account / Imperium Americum Imperium Americum Imperium Americum Imperium Americum
Jeg finder ikke noget sted uden for Imperiet / Der er ikke noget sted uden for Imperiet
(Fra albummets skæring nr. 9, "Imperium")