26 februar 2007

Tilbageskridt for DRM-fri visioner

Ak, nu troede man lige det gik så glat! Først Bonnier Amigo der gav DRM en venlig og længe ventet langemand, dernæst de vedholdende rygter om et snarligt DRM-frit EMI-katalog.

Pladeselskabet EMI, der er et af de fire major labels, har den seneste tid ligget i forhandlinger med online musikportaler som bl.a. iTunes og Amazon med det formål snarest at kunne sætte EMI-kataloget (der indeholder bl.a. Coldplay og Norah Jones) til salg uden den forhadte DRM-beskyttelse. Pladeselskaberne er altså tilsyneladende udemærket klar over, at DRM skal skrottes, men det er tilsyneladende sværere at løsne tøjlerne end som så. Warner Music, et andet af de fire major labels, har sågar netop atter udtrykt deres støtte til DRM-beskyttelsen...

Men endnu engang er "less talk, more action" mantraet slående relevant, for selvom EMI har høstet bunkevis af god presse på at være gået i forhandlinger om DRM-fri musik, så trækker de nu selv stikket. Eller det vil sige, EMI får musikforhandlerne til at trække stikket, idet pladeselskabet har fremført et krav om et ukendt engangsbeløb for at gøre musikken tilgængelig uden kopibeskyttelse. Er det visionært?

Markedet, med hvem jeg mener forbrugerne, er ellers mere end klar til de DRM-fri visioner. Financial Times har just afsluttet en læserundersøgelse om hvorvidt man mener, at pladeselskaber og musikbutikker skal droppe DRM-beskyttelsen; 4656 læsere stemte - 103 gav DRM en thumbs up, mens de resterende 4553 sagde nej tak til kopibeskyttelsen.

Indtil videre må vi henvise til eMusic.com og CDON.com, der begge er i front med at tilbyde DRM-fri mp3-filer - og blot håbe på at iTunes, Amazon og de store pladeselskaber får fingeren ud og træder ind i fremtiden.