21 maj 2007

CD Wow standset i Danmark

Det skriver ComOn.dk idag. Video- og pladeselskabernes brancheorganisationer (FDV og IFPI) har foretaget prøveindkøb, der viser, at mange af produkterne er importeret fra lande uden for Det Europæiske Økonomiske Samarbejdsområde (EØS) - og det er ikke lovligt ifølge EU’s lovgivning.

Den danske branche mener, at det er CD Wows ulovlige import, der har gjort det muligt for firmaet at holde sine priser markant lavere end de danske distributører, og derfor har branchen i længere tid fulgt CD Wow nøje. I oktober sidste år anlagde AntiPiratGruppen sag mod CD Wow, og da CD Wow senere på året etablerede en dansk afdeling blev det muligt at føre en eventuel sag her i landet - i stedet for Kina.

Det er stadig muligt at smide produkter i indkøbskurven på CD Wows hjemmeside, men Fogedrettens kendelse betyder, at CD Wow skal stoppe salget af de ulovlige produkter til danske forbrugere. Fogedrettet er desuden i gang med at udarbejde en rapport, der skal estimere, hvor meget de berørte parter kan kræve i erstatning.

Læs mere her.

2 Comments:

Anonymous Anonym said...

Det er mig uforståeligt, at man i et højre-liberalt samfund, som det danske ikke må købe sine CD'er hvor det er billigst!.
Jeg går ud fra at kunstneren får sine penge uanset om jeg køber min CD inden eller udenfor Det Europæiske økonomiske samarbejde, så det er altså distributøren der går glip af den merpris CD'er har i Danmark - det kan jeg ikke have ondt af.
Men IFPI ligger som de har redt, dyrere priser på CD'er øger vel kun ulovligt download, højere priser sætter i hvert fald ikke salget i vejret.
Og kan nogen forklare mig, hvorfor man ikke bare kan bruge CDWOW's udenlandske hjemmesider til køb, eller bangCD.com for den sags skyld?
Eller har man igen tænkt sig at ty til den Iranske model, med at blogge hjemmesider for danske surfere - ganske som det skete med allofmp3.com?

onsdag, 23 maj, 2007  
Anonymous Anonym said...

Ja, se det fatter jeg absolut heller ikke. Jeg har selv været flittig bruger af CDWOW's service. Jeg har været lykkelig for at jeg kunne købe film og musik til billige penge. Synes efterhånden at priserne herhjemme er blevet alt for høje. Og som Lars N siger..: de respektive kunstnere, pladeselskaber og filmskabere får vel stadig den rette bid af kagen ved salget af deres produkt. De eneste der går glip af noget er de danske forhandlere og den danske stat. Men man ligger som man har redt. Så sænk dog alle de afgifter der er på produkterne herhjemme, og så vil jeg med glæde tage ned til den nærmeste forhandler. Men hvis jeg kan nøjes med at give 89 kr. for en plade, i stedet for de 160 kr. det koster herhjemme, og samtidig få den sendt gratis til døren..Jamen så er det da det jeg gør. Hvorom alting er, må jeg sige at denne beslutning om at stoppe CDWOW i at sælge til danske forbrugere, ganske enkelt er for tåbelig.

//Christian

lørdag, 26 maj, 2007  

Send en kommentar

<< Home