01 oktober 2007

Hvad er det værd?

Vi har tidligere her på sitet kastet spørgsmålet ud i websfæren; hvad er musikken værd? Vi hentydede til IFPIs forslag om en abonnementsordning for musikdownload, og syntes det kunne være meget sjovt at finde ud af, hvad folk der om nogen lytter til meget musik (dig!) ville punge ud hver måned, for til gengæld at have adgang til al tænkelig musik. Det er en abstrakt størrelse at gabe over.

Radiohead er helt med på idéen om at spørge lytterne selv hvad de synes musikken er værd. Og de har netop gjort det på en temmelig håndgribelig måde!

Radioheads nye album, "In Rainbows", udkommer den 10. oktober og i den forbindelse har bandet søsat en noget aparte, men, efter min mening, ganske fantastisk salgsmodel: Fra www.inrainbows.com kan man lige nu forudbestille to forskellige udgaver af deres nyeste album, nemlig en overdådig pakke med albummet som downloads, to heavy duty vinyler, en enhanced CD med nye sange, ekstra materiale og artwork, og hvis man synes håndgribelig musik er lidt for 1999, så kan man også nøjes med at forudbestille albummet som download.

Hvis du trykker "Pre-order" ud for den fornemme pakke med alt det hele plus lidt mere, så bliver du bedt om at slippe 40 pund. Hvis du trykker "Pre-order" ud for download-pakken, så bliver du derimod bedt om selv at sætte prisen.

Fantastisk! Det er altså op til dig selv at bestemme om Radioheads nye album skal koste dig 99 pund, 1 enkelt penny eller alt der imellem. Der er altså ikke længere noget incitament til at gafle dig musikken hos mr BitTorrent, og du kan ovenikøbet tage en hurtig, moralsk diskussion med din underbevidsthed inden du trykker "Pay now".

Det er fedt. Det er nyt. Det er smart. Det er det de unge vil have. Men virker det? Er der penge i skidtet, hvis man lader det være op til menig mand at fastsætte en pris?

Radiohead sælger bevidst ikke sin musik via iTunes, og går her skridtet videre mod en ny form for distribution; en helt ny forretningsmodel. Jeg glæder mig til at se hvad der sker!

7 Comments:

Blogger Unknown said...

det er pisse smart. jeg vil vædde med, at det giver flere penge. det hjælper selvfølgelig også at de har en kæmpe fanskare, der uden tvivl køber discboxen. :-)

mandag, 01 oktober, 2007  
Blogger David Mondrup said...

Tjaahh .. som det pointeres her: http://techdirt.com/articles/20070930/214524.shtml, så er det tankevækkende at der skal et band til for at indse at det er smartere at give fans en grund til at betale ekstra for det fysiske album end det de ville have betalt over Limewire eller Bittorrent (=0), fremfor at sagsøge dem. Ikke ringe.

Måske man kunne opfordre folk til at fortælle om deres egen reaktion her? Jeg starter; jeg er ikke diehard RH fan, men synes de har lavet nogle spændende ting gennem tiderne. Jeg kvitterede for nytænkningen ved at købe downloadudgaven af In Rainbows for 5 pund.

tirsdag, 02 oktober, 2007  
Blogger Rasmus said...

Det virkede ret så utroligt, og også virkelig pludseligt taget i betragtning af mit indtryk af at udgivelsen først ville forefindes næste år ifølge Wikipedia. Men jeg prøvede at bestille det for 0 pund, og det virkede skam.

tirsdag, 02 oktober, 2007  
Blogger Unknown said...

tjah, som en ret stor fan og som en fan af at have en fysisk cd i hånden, ender jeg nok med at købe discboxen. ikke fordi jeg som sådan har råd..

onsdag, 03 oktober, 2007  
Anonymous Anonym said...

Jeg synes, det er voldsomt smart. Både økonomisk - de kommer sikkert til at tjene godt på det, enten fordi folk helst vil have hele pakken, fordi folk vil give mange penge for deres (gode!) musik eller simpelthen fordi folk har respekt for idéen. Og så er det da et fedt indlæg i debatten om piratkopier og gratis (snyde-)downloads. ...personligt synes jeg musik generelt er mange penge værd. Jeg kan ikke selv lave musik, og har derfor stor, stor respekt for musikere, og ser musik som noget meget værdifuldt:-) ...men mht RH køber jeg nok også hele pakken. ...-og så har de jo lige tjent 40pund mere, smart :-)

tirsdag, 09 oktober, 2007  
Blogger El madrileño said...

Jeg tror det vil vise sig hvor god id�en er om noget tid naar flere andre musikere folger id�en og den ikke laengere har nogen nyhedsvaerdi. Holder folks gode hensigter til mere end den forste spontane begejstring over id�en?

Men fedt initiativ efter min mening- jeg tror ogsaa kun det vil stille storre krav til musikerne. Jeg ville kun betale for Radioheads musik fordi jeg respekterer dem- Jennifer Lopez ville faa et stort fedt 0 fra min side...men saa igen, jeg forventer nok ik lige at hun udgiver noget paa den maade.

Muy muy excitado, yeh.

torsdag, 11 oktober, 2007  
Anonymous Anonym said...

Jeg hentede personligt albummet via bittorent da sangene der ligger i en kvalitet af 320kbps. På Radioheads hjemmeside er kvalien kun 160kpbs... HVAD ER DET FOR NOGET!!!

tirsdag, 16 oktober, 2007  

Send en kommentar

<< Home