17 oktober 2006

Context - not content - is king

Længe har de kreative industrier summet af mottoet "content is king". Det nye buzz kan blive "context is king". Man kan diskutere om det ikke er to sider af samme sag, men pointen er god.

Da nettets tjenester for alvor myldrede frem, stod det klart, at forbrugerne til syvende og sidst var interesserede i spændende og relevante informationer. Derfor gjaldt det om at sikre sig produktionsselskaber, filmbiblioteker, rettigheder og portaler med nøje udvalgt indhold, hvis man ville trives i medieindustrien.

Ifølge Peter Hesseldahls klumme Computerworld.dk er logikken ved at skifte.

Traditionelle “Big Media” får i stigende grad konkurrence fra chatrooms, blogs, wikis, multiplayer universer og gallerier som YouTube eller Flickr. Fælles for de nye typer medier er, at de ikke består af informationer, der er færdigproduceret af professionelle og udsendt til et massivt forbrugende publikum. Størstedelen af indholdet er produceret af brugerne selv.
Nøgleordet for at forstå de nye medier er deltagelse indenfor en bestemt kontext.

Det har vi jo vidst længe. Men det er rart, når det bliver sagt.

Peter Hesseldahl arbejder med formidling af videnskab og fremtidsforskning for Danfoss Universe og har sin egen blog, hvor man kan følge hans særprægede næse for be3grebet innovation.

1 Comments:

Anonymous Anonym said...

Vertikal skrev noget meget lignende for 2 år siden: http://vertikal.dk/function_is_king

søndag, 22 oktober, 2006  

Send en kommentar

<< Home