23 november 2006

Hvad er talent?

Dansk Tonekunstner Forening holder debatmøde om talentudvikling:

Ttirsdag den 5. december kl. 16-18.30 på PLEX (tidl. Den anden Opera)
Kronprinsensgade 7, København K.

Spørgsmålene der rejses er bl.a.: Hvad forstår vi ved begrebet ’talent’? Hvordan er udfoldelses- og udviklingsmulighederne for talenterne? Er de formaliserede institutioners uddannelses- og udviklingspolitik optimal? Hvad kan systemerne gøre for de ’skæve’ talenter?
Diskussionen blomstrer i disse dage, men deifnitionerne er vage. Hvad er din definition af talent og hvordan arbejder man bedst med talentmassen?

Kilde: Musikerens e-nyt

1 Comments:

Blogger Phileas said...

Jeg har prøvet at definere talent som et punkt eller en tilstand, man opnår i forhold til en personlig udvikling. Det kan være, man er født med den ene eller anden genetiske fordel, der giver et potentiale, men det er først når potentialet begynder at gå i opfyldelse, at der er tale om talent.

Vi kender denne tilstand som der, hvor tingene 'går op i en højere enhed', dvs. hvor vi ikke længere kan gøre rede for, hvad vi kan: der er sket en kortslutning fra ønske til mål, uden bevidste beregninger undervejs.

Flere filosoffer og forfattere har hævdet, at den slags færdighed, der kræver talent, foregår ubevidst, men jeg synes, det er forkert. Når jeg spiller musik (med sjælen med) så kan jeg ikke andet samtidig, fordi opgaven kræver min bevidsthed; ikke for at regne ud, hvor fingerne skal lande på tastaturet, men for at styre det rene psykiske udtryk, som udgør musikkens indre natur. Uden 'sjælen' kan jeg spille på 'autopilot', men der er ikke tale om 'musik' i den forstand, at 'talentet' er med. Vi beskriver hellere ikke den slags færdighed, som kan udføres ubevidst (at tale, gå, cykle osv.) som talent. Det er først, når færdigheden bliver anvendt i en 'højere' (bevidst) forbindelse (f.eks. at holde tale, eller deltage i cykelløb), at vi begynder at kalde det talent. Disse komplekse anvendte færdigheder kræver bevidst tilstedeværelse, og de kræver overblik.

Det er først, når processen kortsluttes og beregningerne foregår ubevidst, at sindet er fritstillet til at fokusere på 'det store billede' og overblikket opnås. Talent kan på denne måde betragtes som en bevidsthedstilstand. Vi slukker for denne sindstilstand igen, så snart vi er færdig med den specialiserede opgave, som vores talent hører med til, eller som vi anvender vores talent til, men der sker spændende ting, hvis man formår at holde kanalen åben og fokusere talentet andre steder hen. Kunstnere bliver til multikunstnere, forskere bliver til guruer, man begynder at finde ånder, hvor der bare var tørre kendsgerninger før.

Vi har en tendens i vesten til at se talent som et middel, der hjælper os imod et mål, dvs. en bestemt færdighed. Hvis vi vender den på hovedet så har vi en situation, hvor vores færdigheder blot er midler, der hjælper os imod et højere mål, nemlig talent: en udvidet bevidsthedstilstand. Jamen, hvad skal vi bruge den til?

Psykologen Timothy Leary havde et muligt svar: http://en.wikipedia.org/wiki/8-Circuit_Model_of_Consciousness

torsdag, 23 november, 2006  

Send en kommentar

<< Home